A Dinamikus Szenzoros Integrációs Terápia (DSZIT), vagy más néven Ayres-terápia, egy játékos fejlesztő módszer, amely segíti a gyerekek idegrendszerének érését. A terápia során a gyerekek játék közben végeznek különböző mozgásos és érzékelési tevékenységeket, amelyek segítenek nekik leküzdeni az érzékelési vagy mozgásbeli nehézségeket. Ez a megközelítés különösen hatékony azok számára, akik például figyelmi, tanulási vagy viselkedési problémákkal küzdenek.
Mi az az Ayres-terápia (ejtsd: írisz-terápia?) Mi a célja?
Az Ayres-terápia, vagyis a Dinamikus Szenzoros Integrációs Terápia (DSZIT) Anna Jean Ayres nevéhez fűződik. Ő dolgozta ki a szenzoros integráció elméletét és gyakorlatát.
A terápia célja az idegrendszer érésének segítése, különösen azoknál a gyerekeknél, akiknek nehézségeik vannak az érzékszervi ingerek feldolgozásában vagy a mozgáskoordinációban. A DSZIT segít az érzékelési folyamatok összehangolásában, erősíti az agyféltekék közötti kapcsolatot, ezzel javítva a gyerekek tanulási képességeit, mozgásait és viselkedését. Azáltal, hogy javítja az egyén szenzoros feldolgozási és integrációs képességeit, segíthet a szociális kapcsolatokban is.
Ez a módszer olyan gyerekek számára készült, akiknél az érzékszervi információk feldolgozása eltér a megszokottól, pl.
- túlérzékenyek, vagy éppen alul érzékenyek bizonyos ingerekre
- mozgáskoordinációs problémákkal küzdenek
- nehezen alkalmazkodnak a környezetükhöz.
A terápia lényege, hogy a gyermek örömmel és aktívan, játékos tevékenységeken keresztül fejlődjön.
Az Ayres-terápia tehát a DSZIT alapja, amely ma is széles körben segíti a gyermekek fejlődését.
Ayres-terápia eszközök: az Ayres-hinta
Az Ayres-terápia során különböző speciális eszközök segítik a gyerekek fejlődését, amelyek a mozgás és az érzékelés összehangolását támogatják. Az egyik legfontosabb ezek közül az Ayres-hinta. Ez a hinta egy hálós szerkezetű eszköz, amely az egyensúlyérzék és a testtudat fejlesztésére szolgál.
Az Ayres-hinta finoman lengő és forgó mozgása folyamatos alkalmazkodásra készteti a gyermeket. Stimulálja az egyensúlyi rendszert, javítja a mozgáskoordinációt, segíti a térérzékelést, erősíti a testsémát. Ez az eszköz különösen fontos azoknál a gyerekeknél, akiknek nehézségeik vannak az egyensúly megtartásában vagy a mozgások összehangolásában. Az Ayres-hinta nemcsak hatékony, hanem a gyerekek számára szórakoztató is, így a terápia ezáltal örömteli élménnyé válik.
DSZIT vagy TSMT?
Azonosságok:
Céljuk: Mindkettő az idegrendszer fejlesztésére irányul, a szenzomotoros funkciók (mozgás és érzékelés) támogatásával.
Kinek ajánlott:
- megkésett mozgás- vagy beszédfejlődés
- tanulási nehézségek, figyelmi problémák, hiperaktivitás
- viselkedési és beilleszkedési nehézségek
- autizmus vagy koraszülöttség esetén.
Fejlesztett területek: Mozgáskoordináció, ritmusérzék, figyelem, test- és térérzékelés, csecsemőkori reflexek leépítése.
Eszközök: Nagylabda, gördeszka, hinta, trambulin, billenőlap, kötelek, csúszdák stb.
Különbségek:
Megközelítés:
- DSZIT: Játékos, élményközpontú fejlesztés, egyéni igények alapján.
- TSMT: Kötött, előre tervezett mozgássorokat alkalmaz, az „edzés” elméletére építve.
Eszközigény:
- DSZIT: Gazdag eszköztárat igényel, amely a terápiás központokban érhető el.
- TSMT: Kevesebb eszközzel otthon is végezhető, a szülők bevonásával.
Helyszín és módszer:
- DSZIT: Egyéni foglalkozások a terapeutával, főként terápiás központokban.
- TSMT: Egyéni vagy csoportos foglalkozások; otthoni gyakorlás szülői részvétellel is lehetséges.
Célcsoport életkora:
- DSZIT: Rugalmasabb az életkor tekintetében.
- TSMT: Elsősorban 3 hónapos kortól 9-10 éves korig alkalmazzák, mivel később az idegrendszer plaszticitása csökken.
Szülői szerep:
- DSZIT: A terápia teljes mértékben szakember által vezetett.
- TSMT: A szülők aktív részvételére épít, otthoni gyakorlásra is lehetőség van szakmai felügyelettel.

A DSZIT (Dinamikus Szenzoros Integrációs Terápia) menete
A DSZIT terápia személyre szabott, játékos foglalkozásokból áll, amelyek a gyermek szenzoros és mozgásos szükségleteire épülnek. Az első lépés egy alapos állapotfelmérés, amely során a terapeuta megismeri a gyermek fejlődési sajátosságait, erősségeit és nehézségeit.
Hogyan zajlik egy foglalkozás?
- Környezet: A terápia egy biztonságos, speciálisan kialakított, gazdag eszköztárral felszerelt helyiségben történik (pl. hinták, labdák, gördeszkák).
- Tevékenységek: A gyermek számára érdekes, játékos tevékenységeket végzünk, melyek közben mindig az ő igényeihez és aktuális kedvéhez igazodunk.
- Célok: Az egyensúlyérzék, a térbeli tájékozódás, a finommotorika és a figyelem fejlesztése, miközben a szenzoros integráció támogatása is történik.
- Egyénre szabott program: A tevékenységek mindig a gyermek aktuális képességeihez igazodnak, hogy kihívást, de sikerélményt is jelentsenek.
Ayres-terápia otthon
Az Ayres szemlélet otthon is alkalmazható. A terapeuta által javasolt, játékos tevékenységeket végezzük, és gondoskodjunk biztonságos, eszközökben gazdag környezetről. Figyeljünk a gyermek igényeire és terhelhetőségére, és mindig biztosítsunk pozitív, támogató légkört a tevékenységek során. Az élmény és a játékosság legyen a középpontban!


